piasjagerman.blogg

Innifrån och ut

21.01.2020

Jag är en riktigt dålig bloggare. Har haft svårt att få ur mig något vilket är lite märkligt då hela jag sprudlar av ord och ideer. 

Det har varit ett  hektiskt årsslut som det är för de flesta. Och just nu börjar jag se ljuset i tunneln. I helgen fick jag massa ny energi och gick in i min atelje och bara skapade och skapade. Så härligt att vara tillbaka. Nu först känner jag att jag är på ett nytt år. 2020!!!! Helt galet. Vad ska 2020 erbjuda? Vad händer för nytt?

Jag tycker 2019 var ett helt fantastikt år och så många nya möjligheter och nytt som hände. Det var också ett sorgligt år då två i min närhet lämnade jordelivet. Det gav mig även ny perspektiv på saker och ting. Jag har faktiskt inga förväntningar på 2020 utan försöker ta var dag som den kommer. Det är så lätt att bara rusa på och längta till helgerna. Jag har bestämt att jag ska njuta av varje dag och på kvällen tänka på vad som hände för bra just idag.

Jag är ju väldigt impulsiv och har nog även dragit med min man i det. Kanske lite ovilligt ;) Men jag måste säga att jag ändå försöker vara lite mer eftertänksamma nu. Från att handla inom en timme väntar jag och funderar i alla fall ett par dagar. Det är bra för att vara mig. Närmast står en resa då vi åker iväg och spelar golf. Golfen är verkligen speciell. Jag hyser en stor hatkärlek till sporten eller spelet eller vad man ska kalla det. Jag blir varken bättre eller sämre och har beslutat att vara nöjd med det som är. Låte det vara som det är och inte sätta några höga krav på mig själv. För att sätta krav är något jag har varit av en expert måste jag säga. Jag har haft otroligt höga krav på mig själv genom hela mitt liv. Jag har haft krav på hur jag lever och bor, hur jag ska lyckas i mitt arbete hur jag ska vara riktigt bra på alla sporter jag testat och utövat. Men jag har faktistk börja släppa på kraven.

Jag tror att konsten har lett mig in i en bättre och hälsosammare riktning. När jag återupptog mitt konstnärskap för ca 9 år sen så hade jag otroligt höga krav. Det ledde givetvis till att det inte blev så mycket av det. Dvs jag fick inte fram så många målningar. Jag var alltid missöjd och tavlan stoppades in i en garderob och kom aldrig mer ut. Men så fann jag en konstform som passade mig så himla bra. Det handlade inte bara om själva måleriet utan väldigt mycket att hitta sig själv och få fram färger innefrån mig själv på något vis. Jag kunde ganska snabbt relatera till det då jag under många år var träningsinstruktör och mitt mantra och motto var att träna inifrån och ut. Efter många år av skador och ont i ryggen upptäkte jag att jag först måste bli stark i alla små muskler och innersta delen av muskelmassan och sen bygga succesitv utåt på kroppen til de större muskelgrupperna. Precis så är det med mitt konstnärskap.

Jag skapar innefrån och ut. Det ska grudnas ordentligt i lager på lager. Denna process är en av mina bästa stunder. Ren mind fulness. Där och då kan jag gå in i mig själv eller faktiskt ibland bara sjunka in i en ljudbok eller musik och så händer det av sig själv på min duk. Sen jobbar jag mig framåt till jag når det yttersta lagret och där är bara slutfinischen. Det är alla lager under som för mig själv är djupet i tavlan. Det yrtersta som kanske är det första synbara för ögat och det du som betraktare ser. Precis som oss männsikor. Du möter mitt ytterrta skal men det är där innuti mig alla hisotrier och alla känslor och all styrka sitter 

Så dagens tipsTräna dina tankar innifrån och ut och träna din kropp innifrån och ut. Genvägarna ger bara en platt yta.

© 2018 Martin Fager. Skeppsbron 2, 111 30 Stockholm
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång